Blog

Galajda János C.L.I.L Maths and Science Course Portsmouth

A teljes tananyag innen letölthető: 

Adapting_materials.pdf (256611)
Classroom_language.pdf (453835)
Classroom_objects.pdf (566838)
CLIL_Key_concepts.pdf (373755)
CLIL_learner_feedback.pdf (147259)
CLIL_learners_comments.pdf (243949)
CLIL_materials.pdf (258457)
CLIL_Scaffolding_language.pdf (1039404)
CLIL_Task_based_learning.pdf (1832098)
CLIL_teachers_purpose.pdf (382549)
CLIL_teachers_sample.pdf (401532)
CLIL_USEFUL_LINKS_TEACHERS.pdf (447642)
CLIL_WEBSITE_TEACHERS.pdf (399072)
Collocation_Quiz.pdf (229589)
Computers.pdf (942825)
eTwinning.pdf (841866)
Game_Action_time.pdf (228920)
Game_Body_movement.pdf (260106)
Game_travelgame.pdf (214790)
Language_use_Movie.pdf (267579)
Learning_styles_test.pdf (402501)
Maths_Collocation_Quiz.pdf (353166)
Maths_example1_numbers.pdf (363690)
Maths_graphs_diagrams.pdf (1023103)
Maths_mnemonic.pdf (451054)
Maths_Numbers.pdf (812693)
Maths_Saying_numbers.pdf (628658)
Maths_Saying_numbers_2.pdf (276169)
Maths_speak.pdf (428851)
Maths_Talking_about_graphs.pdf (1060630)
Maths_Talking_about_visuals.pdf (608093)
Maths_Types_of_numbers.pdf (314629)
Maths_word_stress.pdf (377860)
Memory.pdf (540746)
Memory_style.pdf (347155)
Mindmaps_conceptmaps.pdf (1656302)
Multiple_encoding.pdf (733461)
Physics_motion.pdf (482527)
Quiz_Britain.pdf (230880)
Revision_classroom_language.pdf (186688)
Revision_classroom_language2.pdf (206030)
Revision_math_graph.pdf (148809)
Revision_Maths_visual.pdf (182257)
Schools_England_wales.pdf (1008689)
Spoken_english.pdf (152454)
Symbols.pdf (190894)
Symbols2.pdf (396531)
Talk_In_CLIL_classroom.pdf (714932)
Talking_about_graphs.pdf (215196)
Task_ABC_dictation.pdf (494045)
Task_Biology_internal_organs.pdf (487655)
Task_Biology_jigsaw.pdf (648421)
Task_Biology_order.pdf (478917)
Task_Crossword_in_pairs.pdf (458860)
Task_Define_words.pdf (282261)
Task_Dictogloss.pdf (460338)
Task_History_Jigsaw_act.pdf (458053)
Task_Interview_in_pairs.pdf (210335)
Task_make_do.pdf (221068)
 

2015. 06. 26. A mai napon összepakolom a csomagomat!

Lássuk milyen programok várnak rám:

2015. 06. 27. A Budapest Airport B termináljában tűzriadó volt, természetesen a gépem indulása előtt 40 perccel. A repteret kiszolgáló személyzet nem állt a helyzet magaslatán, lehetetlen volt információhoz jutni! Az első nehézségek után sikeresen megérkeztem a Luton Airport-ra, ahol jelenleg átalakítások vannak és a határellenőrzés emiatt 1 órán keresztül zajlott.

 
Az ellenorzesek utan irany London!
 
 
2015. június 28. 
Vasárnap délután a National Expresszel Portsmouthba utaztam, ahol a buszvégállomáson vártak rám a szállásadók. 
David és Geraldine egy nyugdíjas házaspár, akiknél egy lengyel kollégával vagyunk elszállásolva. Nagyon aranyosak és rendesek a háziak, segítőkészek. Geraldine egyébként általános iskolában tanít. Már az első este a vacsoránál volt alkalmunk beszélgetni, megismerkedni Adriennel is (a lengyel kollégával).
 
2015. június 29.
Az első napon Geraldine vitt el minket az egyetemre, ahol megismerkedtünk a helyi sajátosságokkal és utána 10 órától Graham Workmannal megkezdődött a módszertani továbbképzés. A csoportunkban 13-an vagyunk, lengyel, holland, spanyol, bolgár, olasz és magyar kollegák. Az első napon megismerkedtünk a tantermi eszközök angol nevével és az oktatási nyelv sajátosságaival, majd csoportos munkában science feladatlapokat oldottunk meg és új, szakunknak megfelelő feladatlapokat készítettünk. A későbbiekben párokban oldottuk meg a feladatokat és készítettünk újakat.
Különböző játékos tanítási módszerrel ismerkedtünk meg, például: travel game, amelynek a feladatlapját hazaérkezésem után sok mással egyetemben fel fogom ide tölteni. 
 
2015. június 30.
A mai napon csak matematikai feladatok voltak, az oktatás elején megismerkedtünk a matematikában használatos szakszavakkal, illetve a matematika nyelvezetének sajátosságaival. 
Csoportokban és párokban is dolgoztunk, a matematika nyelvezetével kapcsolatos feladatokat oldottunk meg és gyakoroltunk.
Gondolattérképekkel a kulcsszavak csoportosításával és rendezésével foglalkoztunk. 
16 óra után a város történelmével ismerkedtünk meg egy idegenvezető társaságában.
 

2015. július 1.

Az iskolában használatos szakszavakat gyakoroltuk, illetve újakat tanultunk.
A C.L.I.L. egy fontos eszközével a szavak csoportosításával foglalkoztunk. A "key words" és a "scaffolding language" megkülönböztetése, ami az egyik legfontosabb feladata egy C.L.I.L órának.
A feladat központú oktatás fontosságával ismerkedtünk meg, ami nem újdonság számunkra. Az eddigi legnehezebb feladat egy óravázlat készítése az általunk választott témáról.

A délutáni órákban az IT eszközök használatának előnyeiről beszélgettünk, illetve különböző online programokat kaptunk, ami a későbbiekben segítségünkre lehetnek a színvonalas és változatos oktatásban.  

2015. július 2.
A megfelelő kiejtés és hangsúlyozás gyakorlása a "ta-da" módszer segítségével. A matematikában használt szakszavak kiejtésének a gyakorlása csoportmunkában.
A szópárok alkotásának az előnyeit hangsúlyozta ki Graham, mivel az emberi memória is a kapcsolatokra épít, így párok alkotásával könnyebben előhívhatóak a szavak.
Keresztrejtvény, bingó és egyéb játékos feladatok készítése a változatos és játékos órák megvalósításához.
A "make" and "do" közti különbség, illetve a különböző elöljárószavak gyakorlása volt még az óránk feladata.
A délutáni órákban további IT eszközökkel ismerkedtünk meg.


2015. július 3.
A tanulási csatornákat vettük elő ezen a napon. A látási, hallási és mozgási csatornákat beszéltük meg, illetve egy tesztet töltöttünk ki. Az ideális órán a tanulók minden egyes csatornát igénybe tudnak venni a tanuláshoz.
Teszteket töltöttünk ki az eddig tanultakkal kapcsolatosan, amik elég jól sikerültek.
Egy memória játékot játszottunk annak bizonyítására, hogy a tanóráknak melyik részán a legfogékonyabbak a hallgatók.
A "prepositions" gyakorlása, majd a hasznos kép és hanganyagok bemutatása törtent meg ezen a délután.
A brit kultúráról beszélgettünk, amit egy gyűjtő munka előzött meg. Házi feladatként minél több információt kellett összegyűjtenünk a helyi kultúráról.
Az ebédszünet az mindig 1 óra volt, ez kellően hosszú idő, hogy az ember megmártózzon a 15 fokos tengerben.


A képen a holland Onno (testnevelés tanár) és én vagyok látható.

2015. július 4.
A mai napon múzeum látogatáson vettünk részt Londonban. A Science es Natural History múzeumokat látogattuk meg. A kiállítás nagyon tetszett, a Science Múzeum legfelső szintjén lévő demonstrációs eszközök a legnyerőbbek számomra, sajnos az ottlétünk alatt egy bombariadó volt az épületben, úgyhogy mozgalmas volt a londoni látogatásunk is!


2015. július 5.
Az első szabadnapom vasárnap volt. A délelőtt eltelt az eddigiekben kapott anyagok rendezésével, és a blog szerkesztésével. Az iskolában sajnos nincs számítógép hozzáférésünk, ez egyébként a programszervező Gayani hibája (Egyszerűen nem kért nekünk hozzáférést a számítógépekhez, én hiába kértem ott). A Charles Dickens múzeumnál találkoztunk pár csoporttárssal 13-00 kor, ahonnan gyalog folytattuk a városfelfedező utunkat.


2015. július 6.
A mai napon iskolalátogatáson veszek részt. Én a Havant Academy nevű iskolában folyó oktatást nézhettem meg. Az iskolával kapcsolatosan kutatásokat végeztem, és kiderült, hogy a környéken sok a hátrányos helyzetű gyerek az iskola körül csak szociális bérlakások találhatóak és 2 éve az iskola egy nagyobb átszervezésen esett át a kiemelkedően alacsony teljesítmény mutatója miatt. Ezek után kíváncsian vártam az óralátogatást.

Ebben az iskolában egyedül voltam látogatóként, mivel egyedül én akartam Science órákat is nézni. Az iskolában a természettudományi munkacsoport vezetője Peter Scofield vezetett végig, reggel értekezletük volt, szóval Graham-mel a technikussal töltöttem egy 20 percet. Az iskola jól felszerelt és karbantartott. Graham felelős az összes kísérleti eszköz előkészítéséért, az órai anyagok, dolgozatok fénymásolása is az ő feladata. Az első óra előtt 8-30 - 9-00-ig a tanulókat regisztrálják, a teremben összesen 17 tanuló volt, kb. 10 évesek lehettek. Itt a tanárnő híreket olvasott fel, és az új, számukra ismeretlen szavakat beszéltek meg. A projektorban kiégett az izzó és ez elég nagy pánikot okozott a tanulók között, jól látszik, hogy számukra az óra el sem képzelhető projektor nélkül. A regisztrálást követően a tanárnő kérésére mindenki önálló olvasásba kezdett, ami nem volt túl érdekfeszítő számomra.

A második óra 9-55 - 10-50 -ig tartott, bemutató óra volt a 6-7 éveseknek. Egy nagyon jól felszerelt előadóteremben kísérleteket végeztünk csoportokban, az "a földönkívüliek kutatása" volt a napi feladatunk. Itt én is aktív részese voltam az órának a mikroszkópos anyagvizsgálatnál segítettem nekik az eszköz használatában.  Az első két óra között nincsen szünet, számomra ez nagyon meglepő volt, legalább annyira meglepő, mint hogy nincs csengetés az iskolában, tehát a gyerekek ha összevont órájuk van, akkor 110 percet tanulnak megállás nélkül. Számomra érthetetlen volt a hosszú tanórának mi értelme. Később megtudtam, hogy a gyakorlatiasabb oktatás miatt van szükségük az 55 perces órákra. Méréseket, kísérleteket és demonstrációkat végeznek az óra első felében, ezért ilyen hosszúak a tanórák. A spanyoloknál is 55 perces tanórák vannak, viszont a tanárok elmondása szerint felesleges ilyen hosszú órákat tartani, illetve a gyerekek koncentrációja is jelentősen csökken az óra végére.

Egy 20 perces szünet után kémia órára voltam hivatalos, Peter volt az előadó és nagyon tetszett az előadásmódja (összesen 7 tanuló volt jelen és a másik fele az osztálynak IT vizsgán volt), de sajnos a technikusnak temetésre kellett mennie, ezért a tervezett kísérletek elmaradtak és hogy ne legyen unalmas a napom, Peter "átdobott" egy másik szomszédos terembe. Elég érdekes volt számomra a szituáció, óra közben váratlanul betoppanni a 16 évesek közé, akik éppen mikroszkópos vizsgálatot végeztek, a sejtek kutatása volt a feladatuk. Minden tanulónak saját mikroszkópja volt és 18-an voltak az osztályban. A gyakorlatot elmélet követte és a projektor segítségével kivetítették a tananyagot, amit a tanulók a füzetükbe másoltak le. Érdekességnek megjegyzem, senkinek nincs tolla, ceruzája, könyve, mindent a tanárnőtől kapnak, de itt ez a megszokott. A 16 éves tanulók nagyon lassan dolgoztak, 30 percet töltöttek el kb. 15 sor lemásolásával, az óra elég unalmasnak tűnt számomra és a gyerekzsivaj is ezt igazolta vissza. A másolás után, játék következett, a bingó játék segítségével a periódusos rendszer elemeit gyakorolták (ez is egy 110 perces összevont óra volt).

Az ebédszünet után 13-20 - 14-15 - ig kémia órán vettem részt és a mészkőről tanultak a diákok. A tanár előre felkészített, hogy ne várjak tőlük sokat és hogy ők az egyik legproblémásabb tanuló csoport, egyébként 10 év körüliek. Az osztály létszáma 10 fő. A legutolsó tanuló, aki a legrendetlenebb is volt, hamarosan kikerült a teremből botrányos viselkedése miatt. Az első 15 percben a 10 gyerek 11 felé szaladgált, de utána csak sikerült fegyelmezni őket és munkára fogni a csapatot. A kinyomtatott diák kiosztása után feladatlapot töltöttek ki a diákok. Három tanulónak olvasási nehézségei voltak, így velük külön-külön foglalkozott a tanár. Ez volt az első óra, ahol a kulcsszavak és egy vázlat is a táblára került. Hiába nehezen indult az óra eleje, a végére igen ügyesen belelendültek a tanulók a munkába, de sajnos az idő így is kevés volt a befejezéshez.
A későbbiekben több science óra nem volt, így a napom ezzel az órával végződött az iskolában.


2015. július 7.
Michael Fennel vezetésével, angol nyelvi oktatáson vettünk részt. Nagyon jópofa fickó volt az előadó, persze az is közrejátszik, hogy a mimikája olyan volt, mintha Mr. Bean-t néztem volna. A mai nap feladata a szóbeli angolunk tovább fejlesztése volt, amit Michael több játékos feladattal valósított meg. Több új, számunkra eddig ismeretlen jelzővel ismerkedtünk meg, hogy az angolunkat megfelelően tudjuk színesíteni.

2015. július 8.
A második szabadnapomat töltöm a kintlétem alatt. Mint minden szabadnapom ez is úgy kezdődött, hogy a blogot folytattam, sajnos csak ékezetek nélkül a kölcsönkapott laptop segítségével. Ez volt az első esős nap, eredetileg az Isle of Wight szigetre akartunk átmenni a csoporttársakkal, de a rossz idő miatt inkább a belvárosban töltöttük a napot. A charity boltban vásároltunk könyveket. A holland kollégának segítettem, mivel előző hétvégén elhagyta a pénztárcáját és Hollandiából utaltak neki pénzt, hogy túlélje a hátralévő néhány napot. Mivel ő volt az egyetlen, aki nem host familynél volt elszállásolva, így neki gondoskodnia kellett saját magáról és az ennivalóról, majd a könyvtárba is elmentünk együtt, ahol meglepően jól felszerelt számítógép szobában internetezési lehetőségünk is volt.

 

2015. július 9.

A "Petersfield School" iskola látogatásán veszek részt a mai nap. Az iskoláról elöljáróban az alábbiakat tudtam meg:

A többiek már jártak ebben az iskolában hétfőn, akik úgy számoltak be, hogy egy jó környéken lévő, jól felszerelt iskoláról van szó. A látogatott órákkal a többiek nem voltak megelégedve, mert hogy szervezési problémák voltak, az őket fogadó tanár sem volt ott reggel, illetve mivel hogy közel járunk a tanév végéhez, ezért oktatás sem nagyon zajlott. Az én látogatásom az utolsó előtti hét csütörtökén volt.

Az iskolában Ms. Jo Goodship fogadott minket és ő szervezte meg a napi programunkat is. A mai napon csak matematika órákat szerveztek számomra, 6-an jöttünk iskolát látogatni a csoportomból. Az első tanóra matematika volt a 12 éves korosztálynak. Pitagorasz tételével foglalkoztak, térbeli alakzatok segítségével. A tanárnőtől megtudtuk, hogy egy válogatott osztályról van szó, csak kiváló tanulók járnak ebben az osztályban, az osztály létszáma 31 fő és csak 19-en voltak jelen, mert hogy a másik fele az osztálynak vizsgán vett részt. Az óra elején két példafeladatot beszéltek meg a gyerekek, feladatok a táblára voltak vetítve a projektor segítségével. A tanárnő három hete vette át ezt az osztályt és ez volt az első alkalom, hogy könyvet vettek elő a tanulók. A könyveket itt is, mint minden más órán az iskola biztosítja az íróeszközökkel, ragasztóval, vonalzóval együtt. A tanulók füzetét végig lapoztam és azt tapasztaltam, hogy a tananyagot óra elején, fénymásolat formájában kapják meg és ragasszák be a füzetükbe, amit ugyancsak a tanteremben tartanak, így az órára való készülésre otthon nem nagyon van lehetőségük, azt tanulják meg, amit ott és akkor megtanulnak. Nem is lenne rá igazából idejük, mivel hogy az iskolának 15:30-kor van vége. A könyvben lévő feladat ellenőrzése nagyon egyszerűen történik, hátralapoznak a könyvben, megnézik a megoldást és akinek jó, jó, akinek nem, annak magától kell rájönnie, hogy milyen hibát követett el. Ez számomra egy kicsit furcsa volt, de ők valószínűleg ezt szokták meg. Ebben az iskolában a tanórák kezdetét és végét csengővel jelzik.

A második óra 10 éves korosztály matematika óráját láthatjuk, 25-en vannak az osztályteremben. Az iskola szerveréről megnyitott tananyagot a tanár a táblára vetíti ki. Csoportmunkában dolgoznak, 3-4-en vannak egy csoportban és csoportonként egy laptopot kapnak a munkájukhoz. A feladat egy ottani jól ismert tévé programnak az iskolai környezetben való megvalósítása, minden csoportnak ki kell találni egy terméket, amit számítógépen szerkesztenek meg a technosoft design program segítségével ez lehet egy kitűző, egy gyűrű, egy kulcstartó, bármilyen hasonló tárgy, amit a későbbiekben tömeggyártásban kell majd legyártaniuk. A csoportok feladata a tárgy megtervezése, a tárgy gyártási és eladási költségének a kiszámítása. A feladat szerintem nagyon érdekes és gyakorlatias is, viszont a tanár elmondása szerint 8 tanórát szánnak erre a projektre, kíváncsi lennék, hogy a magyar közoktatásban 8 órát hogy lehetne egy ilyen programra szánni, szerintem egy lehetetlen vállalkozás. A 10 éves korosztálynak már megengedett a számológép használata. A tanulók az írásbeli műveleteket nem használják egyáltalán, érdekességnek volt egy olyan tanuló, aki a 32-ből 25-öt nem tudta kivonni számológép nélkül és szerintem nem ő az egyedüli.

A szünetben a tanári kantinban voltunk, ahol kávé, tea és süteményosztás volt az oktatásban részt vevő személyek részére. Az megerősíthetem, hogy a többi iskolában is a szendvicsosztást, a kávéztatást az iskola biztosítja. (a szendvics azért nem minden iskolában volt biztosítva, de keksz, sütike igen) A tanárok a szünetüket nem rohangálással, fénymásolással töltötték, hanem pihenéssel, kávézással és beszélgetéssel. Itt is megvan a kisegítő személyzet, akik ezeket a munkákat elvégzik. (fénymásolás, nyomtatás... stb.)

A harmadik órában sajnos nem volt matematika óra, viszont az iskola évente háromszor olyan gyakorlatot rendez, ahol felkészülnek egy esetleges tűzriadóra, bombariadóra, vagy terrortámadásra. A mai napon terrortámadást szimuláltak és a támadás esetén teendőket gyakorolták a harmadik óra egy részében.

A negyedik óra matematika óra, a téma függvények ábrázolása, 14 tanuló van jelen, 14 éves korosztály, egy két oldalnyi feladatot kaptak fénymásolat formájában és önállóan kellett megoldani a feladatot. Számunkra elég unalmas volt ez az óra. Itt is megfigyelhető volt, hogy számológép nélkül egyszerű műveleteket sem voltak képesek elvégezni. (Például -27 + 3 = ?) Ez volt a mai napra az utolsó óránk, ami elég egyhangú volt számunkra. 

 

2015. július 10.

A mai nap a haza utazásról szólt. Délelőtt még a holland kollégának segítettem a jegynyomtatásban, illetve együtt ebédeltünk. Délután összepakoltam a csomagomat és pihentem egy kicsit, mivel éjszaka tudtam, hogy nem lesz rá lehetőségem. Én személy szerint júniusban még nem tudtam, hogy az utolsó napon oktatás nem lesz, így estére volt vonatjegyem Londonba, hogy véletlenül se maradjak ki semmiből, ahonnan tovább utaztam a lutoni repülőtérre és az éjszakámat a reptéren töltöttem, mivel a reggeli 5:50-es járatra volt jegyem visszafelé. 

 

2015. július 11.

9 órakor landolt a gépem, haza érkeztem. 

 

Számomra igen hasznos volt az elmúlt két hét. A kapott tananyagot meg fogom osztani a kollégákkal. A tanfolyamon részt vevő tanárok oktatási céllal létrehoztak egy wikispace-t, ahol tananyagot tudunk megosztani egymással, ennek a létrehozásával és menedzselésével is engem kértek meg, eddig 8-an csatlakoztunk a felülethez.

A holland kolléga felajánlotta, hogy cserediák programban esetleg a két iskola részt vehetne, ő egy igen nagy létszámú rotterdami, két tanítási nyelvű iskolában tanít (holland, angol), 1400 diák tanul náluk. Jelenleg is van cserediák programjuk Csehországgal, Angliával stb... Remélem ennek lesz még folytatása.